Laddar Evenemang

Dedication. Traces and Tactics. Samtidskonst från Ukraina.

16 oktober 202130 januari 2022

« All Evenemang

  • Detta event har redan ägt rum.

Välkommen till en utställning som både är en fin introduktion för alla nyfikna och ger en möjlighet till en djupare kunskap om samtidskonst från Ukraina. Du möter helt nya verk av några av Ukrainas mest uppmärksammade konstnärer.

Utifrån olika perspektiv, och med tekniker som spänner mellan installation, skulptur, teckning, film och performance, ställer konstnärerna frågor om demokrati och maktfördelning. Den gemensamma nämnaren för konstnärskapen är ett anti-hierarkiskt och handlingsorienterat angreppssätt, där möjliga svar och alternativ uppstår.

Vilka personer eller företeelser hedras och hyllas – och varför? Kan nuet förändra betydelsen av ett minnesmärke som tillkommit i en annan tid? Kan en ny tillägnan och historieskrivning formuleras och manifesteras, och i så fall av vem? Vilka minnen sätter spår i oss och hur kan vi formulera en hållbar taktik för att bevara och utveckla demokrati?

I år är det trettio år sedan Ukraina blev en självständig nation. De inbjudna konstnärerna representerar olika regioner i landet och hälften av dem var barn, andra inte ens födda, när Ukraina förklarade sig självständigt.

Till utställningen produceras också en mindre publikation med en essä som skrivits direkt för utställningen av Ewa Sułek som är konsthistoriker, forskare och curator från Warsawa med inriktning på ukrainsk samtidskonst.

The traces – of history, of memory, of private gestures – are all powerful tools. In working with these remnants, pieces, and scratches, even those that might seem unrecognisable, one can build their strength and gain voice. Ukrainian art today is profoundly engaged art. It also asks the viewer for the same dedication. To ask questions, search deeper, and finally – participate, through the bodily, tactile presence.

Utdrag från Ewa Suleks essä (2021)

Utställningsproduktion och samarbeten

Utställningen produceras av Kristianstads konsthall i samarbete med gästcurator Alex Fisher från Milvus Artistic Research Center (MARC) i Knislinge, med stöd av House of Europe och Kulturrådet.

Kända namn inom den ukrainska performancekonsten har residensplats på MARC och gör framträdanden i samband med utställningen: Petro Ryaska från Uzhhorod, i början av utställningsperioden, och duon Blyzkist, i januari 2022. Blyzkist består av konstnärerna Taras Gembik och Maria Beburia, med bas i Volyn och Warszawa.

Om bilden

Dokumentation från Lada Nakonechnas utställning “Images from abroad”, 2019. Courtesy: Galerie EIGEN + ART Leipzig/Berlin
Foto: Uwe Walter, Berlin

Utvalt

Nikita Kadan – Kyiv

Nikita Kadan – Kyiv

“In my practice, I learn to read the ruins as a narration. Something like a history of failures which nobody wants to privatise - the only anti-nationalist history possible.”
Dana Kavelina – Melitopol

Dana Kavelina – Melitopol

“In my practise, I often approach the image of a Catastrophe and the situations it causes, and also the ways it could be spoken of and written in memory, be it a personal catastrophe, or a historical one. My work at Kristianstads konsthall is my first attempt to create a situation of loss of this memory, a situation when the catastrophe is disassembled in the air and speech, told through the people’s relations with the Monument.”
Filip Orlik, porträtt Källa okänd.

Den ukrainske hetmanen, statschef Filip Orlik, maktdelningsprincipen och exilen i Kristianstad

Bakgrunden till utställningen är Kristianstads unika historiska relation med Ukraina. Under perioden 1716–1719 levde den ukrainske statschefen – hetmanen och zaporizjakosacken Filip Orlik – i exil i Kristianstad. Då hade han utarbetat Ukrainas första konstitution som gått till historien som en av de tidigaste demokratiska författningarna i Europa.
Yaroslav Futymskyi – Lviv

Yaroslav Futymskyi – Lviv

“My work for this exhibition is closely based on capitulation and loss of support – the refusal to talk about optics; only falls and escapes. Crawl through the landscape and fall into the swamp."
Lada Nakonechna – Kyiv

Lada Nakonechna – Kyiv

"My practice is dedicated to the field of vision. Applying a range of methods and approaches, I reveal manipulative structures of an institutional sphere and its implications in personal perceptions."
12345678910 Studio – Dnipro

12345678910 Studio – Dnipro

“The area of ​​our interest consists of the phenomena emerging in the environment poorly controlled by governing authorities. Our work at Kristianstads konsthall is based on the practice of demonstrative assistance from local politicians to their electorate. We are considering outdoor furniture as a tool for imitation of care, and transformations provoked by its use.”
Український гетьман Пилип Орлик: принцип розподілу влади та період вигнання у Крістіанстаді

Український гетьман Пилип Орлик: принцип розподілу влади та період вигнання у Крістіанстаді

Передісторія виставки «Відданість. Сліди і тактика» – це унікальний історичний зв'язок Крістіанстада з Україною. У 1716-1719 роках український гетьман і

Missa inget! Prenumerera på nyheter, tips och information från oss. Direkt till din e-post. Anmäl dig här!