Reklam riktad till hemmafrun säljer in tidssparande produkter. Med argument som “Findus ger fritid”, säljer saluförs kakmix och barnmat, välling och nyponsoppa. En efterrätt får det gångbara ordet namnet Snabbkräm.
Särskilda tidsstudier räknar ut att matlagningen tar minst tre timmar om dagen. Här finns tid för husmodern att tjäna in! “Findus ger husmor semester”, påstår reklamen, eller “Hon behöver inte tänka på matlagningen”. “Fort, lätt, gott” blir treenigheten som förenar välling, chokladpudding och köttsoppa.
Veckotidningar och reklam vänder sig till medelklassens kvinnor med tips om matlagning, klädsel och heminredning. Vid sidan om löften om tidsbesparingar försöker man sälja in ett glamoröst ideal. På sommaren sträcker en ung, vacker hemmafru lyxigt ut sig i en vilstol i solen, i full make-up, med en solhatt i handen. Med ett förtjusande förkläde runt den vidjesmala midjan serverar en annan hemmafru middag ur sitt emaljerade kärl under parollen: “Kockums hjälper husmor”. En flaska saft säljs med sin lockande slogan: “För oss moderna människor”.
Reklamen talar om hur den moderna människa sköter sitt hushåll. Den pekar på halvfabrikat som sparar tid och visar en framtidsvision befriad från den mest tidskrävande matlagningen.
Text: Eva Ström