Vi som arbetar med våra kroppar

Två miljoner människor i Sverige har ett kroppsarbete. Om inte kroppsarbetarna går till jobbet stannar hela landet. Sällan syns och hörs människor som arbetar med sina kroppar i dagens medier, på museer och i våra offentliga rum. Vad gör de på jobbet? Hur ser villkoren ut? Hur är arbetsmiljö? Trivs de? Hur kan känns det i kroppen efter en arbetsdag?

I utställningen Vi som arbetar med våra kroppar möter vi 33 arbetare, med olika bakgrund, erfarenheter och ålder som generöst berättar om hur de har det på sitt jobb. Tillsammans med eleverna utforskar vi de olika yrken som är representerade i utställningen och även andra kroppsarbeten. Vi samtalar om arbetsplatser och arbetsvillkor, det jobbiga men också det som är trivsamt med jobben. Vi diskuterar värdighet, jämställhet och klassamhällsfrågor. Genom detta skolprogram kommer även eleverna att kunna reflektera kring deras framtida yrke.

Vi som arbetar med våra kroppar är ett dokumentärt konstprojekt av Annica Carlsson Bergdahl och fotograf Elisabeth Ohlson. De har rest i Sverige, från Kiruna i norr till Malmö i söder, och intervjuat, fotograferat och filmat människor som är industriarbetare, butiksbiträden, undersköterskor, städare, restauranganställda och lagerarbetare med ambitionen att skildra en del av dagens arbetarklass.

Vill du besöka utställningen med din klass på egen hand, kan du ladda ner en pedagogisk guide till utställningen här.

Bokning

Programmet bokas enklast via vårt bokningsformulär eller via telefon 044-620 19 06, tis–fre kl. 09.00-11.00

Datum

5 november 2024 - 24 januari 2025

Tid

75 minuter

Årskurs

Årskurs 7–9,Gymnasiet,SFI,Vuxenutbildning,

Arrangör

Regionmuseet Kristianstad

Kopplingar till läroplanen

Läroplan för grundskolan, årskurs 7—9 (Lgr 11)

Skolans värdegrund och uppdrag

Skolans mål är att varje elev

  • kan granska olika valmöjligheter och ta ställning till frågor som rör den egna framtiden, och
  • har inblick i närsamhället och dess arbets-, förenings- och kulturliv

Samhällskunskap

Undervisningen i samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll:

  • Nyhetsvärdering och hur den kan påverka människors bilder av omvärlden. Hur individer och grupper framställs, till exempel utifrån kön och etnicitet, samt hur information i digitala medier kan styras av bakomliggande programmering.
  • Arbetsmarknadens och arbetslivets förändringar och villkor, till exempel arbetsmiljö och arbetsrätt. Utbildningsvägar, yrkesval och entreprenörskap i ett globalt samhälle. Några orsaker till individens val av yrke och till löneskillnader.
  • Skillnader mellan människors ekonomiska resurser, makt och in#ytande beroende på kön, etnicitet och socioekonomisk bakgrund. Sambanden mellan socioekonomisk bakgrund, utbildning, boende och välfärd. Begreppen jämlikhet och jämställdhet.

Svenska

Undervisningen i svenska ska behandla följande centrala innehåll:

  • Ord, symboler och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
  • Informationssökning på bibliotek och på internet, i böcker och massmedier samt genom intervjuer.
  • Hur man sovrar i en stor informationsmängd och prövar källors tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt.

Läroplan för gymnasiet (Gy 11)

Gymnasieskolans uppdrag

Utbildningen ska främja elevernas utveckling till ansvarskännande människor, som aktivt deltar i och utvecklar yrkes- och samhällslivet.

Mål

Skolans mål är att varje elev

  • har kännedom om arbetslivets villkor, särskilt inom sitt studieområde, samt om möjligheter till fortsatt utbildning, praktik och arbete i Sverige och andra länder, och

Samhällskunskap

Undervisningen i samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll:

  • Arbetsmarknad, arbetsrätt och arbetsmiljö. Arbetsmarknadens parter, deras olika roller och betydelse för samhällsutvecklingen. Digitaliseringens påverkan på arbetsmarknaden.
  • Gruppers och individers identitet, relationer och sociala livsvillkor med utgångspunkt i att människor grupperas utifrån kategorier som skapar både gemenskap och utanförskap.

Svenska

Undervisningen i svenska ska behandla följande centrala innehåll:

  • Muntlig framställning med fokus på mottagaranpassning.
  • Bearbetning, sammanfattning och kritisk granskning av text


Använd formuläret för att enklast skicka en bokningsförfrågan till våra skolprogram. Din visning är inte bokad förrän du fått en bekräftelse av oss.


Välkommen att kontakta oss utifrån våra specialistområden och teman.

Film och filmhistoria
Veronique Dubois-Coté
0707-84 19 11
veronique.dubois-cote@regionmuseet.se

Arkeologi och uppsökande verksamhet
Helen Lilja
0707-84 19 28
helen.lilja@regionmuseet.se

Konst och kulturarv
Sigrid Nilsson
0707-84 19 31
sigrid.nilsson@regionmuseet.se

Kulturhistoria
André Ivarsson
0707-84 19 26
andre.ivarsson@regionmuseet.se

Missa inget! Prenumerera på nyheter, tips och information från oss. Direkt till din e-post. Anmäl dig här!