I den första filmateljén i Sverige utvecklades ett eget varumärke för svensk film. Mer än 100 år senare, är det något som finns kvar av pionjärernas syn på film?
Om programmet
Efter en presentation av filmens födelse i världen och i Sverige går vi igenom grundtankarna som ledde till de första Kristianstadsfilmerna. Vilka teman lyfte de fram och från vilken samhällssyn utgick man? Eleverna bjuds sedan på ett kort stumfilmprogram med efterföljande diskussion om film- och övriga bilders roll i samhället, då och nu.
Plats
Filmmuseet
Om Filmmuseet
Svensk film föddes i Kristianstad för mer än 100 år sedan. I Kosmorama-huset, där Filmmuseet ligger idag, hade filmbolaget Svenska Bio egen filmateljé och en liten biograf, Intima. Fortfarande idag är det möjligt att ta del av ateljéns rekvisita och att njuta stumfilm i museets biograf. Utställningen berättar inte bara om hur Kristianstad blev en viktig stad för svensk film utan tar oss med på är en resa tillbaka till filmens första år. Genom denna berättelse kan vi bättre förstå framväxten av dagens bild- och medievärld.
Kopplingar till läroplanen – centralt innehåll för årskurs 7-9
Film och samhälle
Historia
Hur historia kan användas för att skapa eller stärka nationella identiteter, hur historia kan användas för att förstå hur den tid som människor lever i påverkas deras villkor och värderingar.
Samhällskunskap
Nyhetsvärdering och hur den kan påverka människors bilder av omvärlden. Hur individer och grupper framställs, till exempel utifrån kön och etnicitet, samt hur information i digitala medier kan styras av bakom liggande programmering.
Bild
Rättigheter och skyldigheter, etik och värderingar när det gäller bruk av bilder samt yttrandefrihet och integritet i medier och övriga sammanhang, bilder som behandlar frågor om identitet, sexualitet, etnicitet och maktrelationer och hur dessa perspektiv kan utformas och framställas.
Film och samhälle med workshop
Historia
Hur historia kan användas för att skapa eller stärka nationella identiteter, hur historia kan användas för att förstå hur den tid som människor lever i påverkas deras villkor och värderingar.
Samhällskunskap
Nyhetsvärdering och hur den kan påverka människors bilder av omvärlden. Hur individer och grupper framställs, till exempel utifrån kön och etnicitet, samt hur information i digitala medier kan styras av bakom liggande programmering.
Bild
Rättigheter och skyldigheter, etik och värderingar när det gäller bruk av bilder samt yttrandefrihet och integritet i medier och övriga sammanhang, bilder som behandlar frågor om identitet, sexualitet, etnicitet och maktrelationer och hur dessa perspektiv kan utformas och framställas.