Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

  • Detta evenemang har redan ägt rum.

Rollspel: Vargtimmen

22 februari kl. 13.00 16.30

Du och dina vänner har stannat kvar inne på Regionmuseet efter stängning för att leta efter er kompis Helena som tycks ha spårlöst försvunnit. Personalen har låst och gått hem, och tillsammans utforskar ni de nedsläckta utställningarna på jakt efter svar. Vart har Helena tagit vägen? Kommer ni hitta en väg ut innan natten är slut? Och är ni verkligen ensamma inne på museet?

Är du mellan 15-19 år och nyfiken på rollspel? Kom och spela mysteriet “Vargtimmen” med vår spelledare Milo! Oavsett om du har spelat innan eller vill testa på för första gången så är du välkommen att delta. Vi kommer att spela en modifierad version av “Kids on Bikes” från Hunters Entertainment. All info och regler kommer att gås igenom på plats, du behöver inte förbereda någonting.

Vi bjuder på fika! Anmäl dig nedan. Vi möts i entrén till Regionmuseet i Kristianstad.

Läs mer om rollspel

Rollspel, eller bordsrollspel, går ut på att tillsammans berätta en gemensam historia. Var och en av spelarna kontrollerar en karaktär. Dessa karaktärer blir huvudpersonerna i historien. Spelledaren har ingen egen karaktär, utan bidrar till historien genom att beskriva miljöer, skeenden, effekter av handlingar, och att spela andra karaktärer som spelarnas karaktärer möter under historiens gång. När vi spelar så sitter vi tillsammans runt ett bord och beskriver vad det är som händer i spelet. Det finns ingen spelplan eller bräde som i vanliga bordsspel, men det finns spelregler som både spelare och spelledare måste följa. Ett rollspels regeluppsättning kallas för system, och det finns många olika system i olika genrer och svårighetsgrader. Det kanske mest kända rollspelssystemet är Dungeons & Dragons. Det är vanligt att rollspelssystem använder tärningar som ett sätt att föra berättelsen framåt, men det finns också system utan tärningar. Spelarnas karaktärer kommer att under berättelsens gång att stöta på problem, utmaningar, vägskäl och diverse dilemman. Det är upp till varje spelare att välja hur dens karaktär ska hantera situationer som den hamnar i. Varje spelare beskriver vad de gör och säger, och spelledaren meddelar i sin tur eventuella resultat eller konsekvenser av dessa handlingar. Det går inte att vinna ett rollspel, och det finns inte heller ett definitivt slut. Vinna gör vi tillsammans, genom att utforska berättelsen och att hänge oss de karaktärer vi valt att spela.

Hur funkar det?

I det här rollspelet kommer vi använda oss av en simplifierad version av ett system som heter Kids on Bikes, designat av Jonathan Gilmour och Doug Levandowski via Hunters Entertainment. Spelreglerna är enkla och kommer att förklaras på plats. Din karaktär är ditt verktyg för att kunna delta i historien. Den här gången kommer det finnas färdigskrivna karaktärer att välja mellan. Du kommer kunna modifiera din valda karaktär på plats, ge den ett namn, beskriva hur den ser ut och hur den beter sig. Din spelledare kommer under berättelsens gång anta rollen som moderator och berättare, men det är alla spelares ansvar att driva berättelsen framåt. Spelledaren brukar ofta ta mer ansvar för att slå an i historiens början, genom att placera karaktärerna i tid och rum, och ibland även direkt in i handling. Spelledaren kan be spelare att svara på frågor och beskriva sin karaktärs reaktioner eller tankegångar. Spelledaren kan också be spelare att fylla i miljöer, detaljer, eller händelseförlopp. Slutligen kan spelare även själva ta initiativ och beskriva ett skeende eller händelseförlopp som involverar dens egen karaktär. Ju längre spelet pågår, ju vanligare är det att spelarna själva initierar scener och riktar berättelsen åt ett eller annat håll. Du styr din egen karaktär och bestämmer själv över vad den gör, tänker och säger. På samma sätt styr du inte över någon annan karaktär, utan kan endast samverka med dom genom din egen karaktärs handlingar. När du beskriver vad din karaktär gör kan du antingen använda jag-form eller tredje person, vilket som känns mest bekvämt. När det kommer till samtal och dialog kan du välja att beskriva vad din karaktär säger, eller testa att samtala direkt som din karaktär. Om din karaktär vill göra någonting som inte är självklart att lyckas kommer din spelledare att be dig att slå tärningar för att se om din karaktär lyckas. Beroende på vad som händer i spelet kan berättelsen gå åt många håll. Det är upp till gruppen att bestämma vad som ska göras härnäst, vad karaktärerna vill ta sig an och hur berättelsen ska sluta.

När är spelet slut?

Ett rollspel tar slut när gruppen bestämmer sig för att sluta. Ett narrativ kan ha en naturlig ark och avslut, eller fortsätta för evigt. Ett spel kan sluta även om berättelsen kanske egentligen fortsätter. Om samma spelare träffas och spelar samma berättelse flera gånger brukar detta kallas för en rollspelskampanj. Kampanjer kan vara några gånger eller flera år, så länge spelarna fortsätter att spela. I det här fallet kommer rollspelet att ta slut när tiden för vår spelsession tar slut. Beroende på vad som händer i rollspelet kan berättelsen ta slut eller egentligen fortsätta, fastän vi slutar spela. Vi bestämmer tillsammans vad det är som händer i berättelsen och hur det går för karaktärerna.

Gratis
Östra Storgatan 27B
Kristianstad,291 32Sverige
+ Google Map
044-620 19 00

Missa inget! Prenumerera på nyheter, tips och information från oss. Direkt till din e-post. Anmäl dig här!