Landins cykelverkstad
28 juni 2021–5 september 2021
- Detta event har redan ägt rum.
Välkommen in bland hojar och hantverk – igen! Generationer av Kristianstadsbor har fått sina cyklar, mopeder och motorcyklar reparerade på Landins cykelverkstad – från det tidiga 1900-talet fram till slutet av 1960-talet.
Förra sommaren återuppstod Landins cykelverkstad som utställning på Järnvägsmuseet Kristianstad. I år är det dags igen, nu med fler tillägg från verkstadens och familjens Landins gömmor. Bland annat Axel Landins fantastiskt fina lilla mästarprov från tidigt 1900-tal – en cykel som är 65 cm lång, 35 cm hög och 15 cm bred.
Vi har också lånat in veteranmopeder från medlemmar i veteranmopedklubben Blau Rög. (Jodå, Blau Rög är förstås ”blå rök” på rikssvenska.) Kom och titta på en Crescent 2000 från 1950-talet, en Puch Florida från 1966 och en glänsande Puch Dakota Guld från 1972.
Mer om utställningen
I utställningen ser du dåtidens cyklar, med och utan påhängsmotorer, och mängder av olika sadlar, nav, ekrar, nipplar och hjul … För att inte tala om kedjeskydd med cykelns namn i genomskuren plåt och ikoniska cykelemblem. Bland cyklarna finns Landins eget märke Express, men även klassiker som King och Rex.
Inredningen från verkstaden är också på plats, som om cykelreparatören vore tillfälligt ute på ett ärende – och har lämnat sin kaffekopp.
Landins Cykelverkstad är så rik på cykelhistoria och spännande föremål att den visas under tre år på Järnvägsmuseet, 2020–2022. Varje år med en ny inriktning.
Om Axel Landins cykelverkstad
Cykelverkstaden grundas av Axel Landin i början av 1900-talet och flyttar runt på flera adresser i Kristianstad. Bland annat i korsningen Östra Boulevarden och Tivoligatan innan 1918 då verkstaden flyttar en sista gång, nu till Tivoligatan 8.
Axel Landin själv driver verkstaden fram till 1950 då sonen Holger tar över. Verksamheten utvecklas till en verkstad som reparerar det mesta – från cyklar, mopeder och motorcyklar till skivspelare och symaskiner.
I slutet av 1960-talet stänger Holger Landin verkstaden för gott. Den lämnas orörd fram till 1983 då Regionmuseet och Malmö Tekniska museum tillsammans köper in inventarierna och utrustningen i syfte att bevara detta stycke unika cykel- och lokalhistoria. Allt står därmed nedpackat och magasinerat i 30 år, tills Regionmuseet blåser liv i verkstaden igen som utställning på Järnvägsmuseet.